De 10 Ambachten
Image default
Zakelijk

Top 10 CRM systemen

Hoe zinvol zijn top 10-lijsten in bedrijfssoftware eigenlijk? Het antwoord vind je hier. 

In de afgelopen decennia is het internet de bron van informatie bij uitstek geworden. Dit geldt zowel voor de privé- als voor de zakelijke omgeving. Ook bij het zoeken naar nieuwe bedrijfssoftware is internet vaak het eerste aanspreekpunt. Met een korte zoekmachine zoekopdracht verschijnen er snel top 10 lijsten. Maar hoe zinvol zijn ze eigenlijk als ze op zoek zijn naar een geschikt CRM-systeem? Om deze vraag te beantwoorden, moeten we eerst de volgende vraag beantwoorden: Wat is een CRM-systeem? 

CRM-systemen: Een overzicht

CRM-systemen stellen bedrijven in staat om alle klantrelatieprocessen digitaal in kaart te brengen. Binnen de software kunnen ze vervolgens worden beheerd, geoptimaliseerd en geautomatiseerd. Tegelijkertijd fungeert het CRM-systeem als een digitale database voor alle klantinformatie. CRM-systemen volgen meestal een holistische benadering. Dit betekent dat ze functies uit verschillende toepassings- en bedrijfsgebieden combineren. Dit is nodig om CRM-processen die meerdere afdelingen omspannen volledig te kunnen dekken. De belangrijkste functies en toepassingsgebieden van CRM-software zijn: 

  • Das Marketing, 

  • verkoop 

  • klantenservice 

  • contactbeheer, 

  • het callcenter, 

  • berichtgeving 

  • projectmanagement en 

  • workflow management. 

Elk van deze toepassingsgebieden kan toegankelijk worden gemaakt voor bedrijven in de vorm van een aparte module binnen de CRM-software. Binnen een module zijn verschillende functies gebundeld, die meestal nodig zijn in een bepaald toepassingsgebied. Het is echter belangrijk dat niet elk bedrijf noodzakelijkerwijs profiteert van het gebruik van al deze modules met het maximaal beschikbare scala aan functies. Het gaat veeleer om het vinden van een systeem dat uw eigen CRM-processen volledig kan dekken. 

Hoe zinvol zijn top 10 CRM-systeemlijsten? 

Dit brengt ons meteen  terug bij de vraag hoe informatief “Top 10 CRM Systemen” lijsten eigenlijk zijn. Omdat elk bedrijf uiteindelijk individueel is en ook bedrijfsspecifieke processen heeft die kunnen afwijken van bijvoorbeeld die van je eigen branche, zijn top 10-lijsten slechts van beperkte betekenis. De criteria op basis waarvan overeenkomstige rankings worden vastgesteld, zijn zelden ook die welke relevant zijn in uw eigen bedrijf. Het is bijvoorbeeld mogelijk dat een bepaald systeem zeer slecht presteert op het gebied van callcenterfuncties en daardoor erg laag in de ranking verschijnt. Voor bedrijven die geen eigen callcenter hebben, is deze factor echter helemaal niet relevant en moet daarom niet worden opgenomen in de ranglijst. 

Betaalde advertenties in rankings 

Daarnaast moeten bedrijven altijd goed naar de bron kijken. Veel van de top 10-rankings die verschijnen na een korte zoekopdracht in een zoekmachine bevatten bijvoorbeeld betaalde advertenties van providers. Het is dus geen objectieve, neutrale rangschikking en het artikel verliest automatisch zijn betekenis. 

On-premises versus cloud CRM 

Uiteindelijk is het aan het betreffende bedrijf om een geschikt systeem als Archie CRM te vinden voor de eigen werking. Top 10 lijsten kunnen een eerste aanspreekpunt zijn om een overzicht te krijgen van de grote, diverse markt. Zij mogen echter in geen geval van invloed zijn op de uiteindelijke beslissing voor of tegen een bepaald systeem. Referentierapporten van vergelijkbare bedrijven zijn hier veel zinvoller. Uiteindelijk moet elk bedrijf zich afvragen of het de voorkeur geeft aan een lokale of een cloud CRM of hoe groot het scala aan functies op het gebied van marketing of sales moet zijn.