De10ambachten

Bedrijven die de klappen opvangen

We horen op het nieuws heel veel over bedrijven waar het heel slecht mee gaat in de crisis. Zij drijven handel op de conventionele manier, met een pand en daarin klanten die dingen kopen. Maar dat wordt door deze crisis onmogelijk gemaakt. Veel bedrijven moeten de deuren sluiten omdat als ze open blijven, de kans op besmetting tussen klanten maar ook werknemers te groot is. Sommige bedrijven mogen in principe wel open blijven, maar zien nog maar heel weinig klanten doordat we zoveel mogelijk thuis moeten blijven en doordat mensen bang zijn hun huis te verlaten in deze angstige tijd, omdat ze niet besmet willen raken. Deze bedrijven hebben dus geen of heel weinig inkomsten en kunnen daardoor niet meer alle kosten afbetalen. De salarisadministratie lukt niet meer en er vallen ontslagen, of soms gaat zelfs het hele bedrijf failliet. Ook wanneer dit door een payroll bedrijf wordt gedaan, blijft het lastig het allemaal te blijven kunnen betalen, omdat dat natuurlijk ook heel veel geld kost.

Maar gelukkig zijn er ook bedrijven waarmee het juist heel goed gaat. Dit is bijvoorbeeld PostNL, die door het vele online shoppen ineens veel meer werk heeft. Ook worden er steeds meer kaartjes verstuurd omdat mensen hun familie niet kunnen zien en dan dus maar een kaartje sturen om toch te laten weten dat we aan ze denken. Daarnaast zijn dus de bedrijven waarop er online geshopt wordt, ook in het voordeel. Nu hebben ze minder concurrentie van de reguliere zaken, en krijgen ze nog meer inkomsten. De vraag is zelfs zo hoog, dat de productiecapaciteit het niet aankan en de leveringstijd nog langer gemaakt wordt.

Er zijn dus ook gedeeltes van de economie die compenseren voor de verliezen in de bedrijven van de kleine ondernemers. En dat is maar goed ook, want om deze tijd door te komen, gaan we veel solidariteit nodig hebben.

https://www.cbbs.nl/