Uitvoeren van een SEO traject | Ralf van Veen

Het naderen van SEO voor grote e-commerce sites kan overweldigend zijn.

Met meer pagina’s dan je kunt zelfs je hoofd rond en problemen zoals productvarianten, complexe filtersystemen en verlopen producten, SEO voor e-commerce sites vereist een ander soort SEO strategie.

Laten we duidelijk zijn: alle van hetzelfde trefwoord onderzoek en onsite optimalisatie praktijken van toepassing zijn op e-commerce sites als ze zouden zijn voor uw standaard brochure site. Dat is de eerste stap in het proces, en die punten zullen we hier niet behandelen.

Dit artikel is geschreven door Ralf van Veen, een SEO specialist.

Echter, voor e-commerce sites is het noodzakelijk om een stap (of tien) verder te gaan. In deze post delen we onze SEO tips voor grote e-commerce sites. Optimalisatie voor e-commerce kost tijd, maar we geven ook tips om het proces te helpen stroomlijnen zonder te scrimpen.

Hier gaat….

Ervoor zorgen dat uw site op HTTPS staat
Veiligheid voorop! Hoewel dit onder de algemene optimalisatie voor alle sites valt, is de overstap naar HTTPS vooral belangrijk voor e-commerce sites. Bij de uitwisseling van persoonlijke gegevens en het vertrouwen dat gebruikers in u stellen met zeer gevoelige betalingsinformatie, is veiligheid van het grootste belang.

Zorg er niet alleen voor dat uw SSL-certificaat correct wordt geïmplementeerd, maar zorg er ook voor dat u transparant bent in de communicatie van uw veiligheidscertificaten naar de gebruikers toe.

Verstrek gedetailleerde informatie over de stappen die u hebt ondernomen om een zo groot mogelijk beveiligingsniveau te bieden en toon alle relevante logo’s om aan te tonen dat u aan bepaalde beveiligingsstandaarden voldoet.

Optimaliseer categoriepagina’s
Nu uw website veiliger is dan Fort Knox, is het tijd om u te concentreren op het optimaliseren van die belangrijke categoriepagina’s. Dit zijn de pagina’s waarop deze top-level trefwoorden gericht kunnen worden en die veel verkeer moeten genereren.

Categoriepagina’s flopten vaak als gevolg van problemen met dunne inhoud. Tekst wordt vaak langs de kant van de weg gelaten ten gunste van de presentatie van de producten. Echter, deze aanpak is potentieel rampzalig in termen van rangschikking. Het loont altijd de moeite om ten minste een degelijke paragraaf met kopieën te hebben om de categorie te beschrijven.

Om het rangschikkingspotentieel van uw categoriepagina’s verder te versterken, probeer uw linkbuilding campagne te richten op het genereren van links naar deze pagina’s. Aangezien de categoriepagina’s dienen als gateways naar uw producten, is het een goed idee om deze te prioriteren in uw site optimalisatie inspanningen.

Optimaliseer productpagina’s
Productpagina’s kunnen een echte hoofdpijn veroorzaken voor optimalisatie. Dezelfde problemen doen zich vaak voor bij de productpagina’s als bij de categoriepagina’s, maar er zijn nog veel meer productpagina’s om mee om te gaan. Denk hierbij aan dunne inhoud, dubbele inhoud en niet-bestaande metagegevens.

Een goede plek om te beginnen is bij de productbeschrijvingen. Maak er een gewoonte van om voor elk product unieke beschrijvingen te schrijven. Het kan verleidelijk zijn om de beschrijving van de fabrikant te kopiëren en te plakken, maar dit betekent dat u dubbele inhoud op uw site plaatst. En dat is SEO zelfmoord.

SEO opzij, vergeet niet dat deze beschrijvingen zijn van fundamenteel belang zijn in de feitelijke verkoop van het product en het verhogen van conversies. Probeer een verhaal te vertellen met de beschrijving – maken het interessant, verleidelijk en in lijn met uw merkpersoonlijkheid. Versnel het proces door het ontwerpen van een formaat voor de productbeschrijvingen.

Eén formaat kan bijvoorbeeld een titel, een korte beschrijving, een opsommingsteken met opsommingstekens en een laatste opmerking over het product geven. Dit zorgt voor consistentie en versnelt ook het contentcreatieproces voor uw schrijvers.

Overweeg om door gebruikers gegenereerde inhoud op de productpagina’s op te nemen, inclusief vermeldingen en recensies in sociale media. Dit zal sociale signalen geven, maar ook helpen om de conversies te verhogen en meer unieke content naar de pagina te brengen.

Vergeet niet om unieke titellabels te schrijven op basis van zorgvuldig onderzoek naar trefwoorden. Ook hier is het de moeite waard om een standaardformaat voor deze titels te creëren, voor het gemak en de consistentie. Verleidelijke metabeschrijvingen helpen je misschien niet om hoger te rangschikken, maar ze zullen de click-throughs van de SERPs wel verhogen. Probeer populaire, in het oog springende woorden of zinnen op te nemen, zoals ‘gratis levering’, ‘koop nu’, ‘verkoop’, ‘verkleind’ of ‘nieuw’.

Als u duizenden producten heeft, dan moet u prioriteiten stellen. Je mag dan wel een SEO whizz zijn, maar je bent geen Superman/Wonder Woman/insert superheld bij uitstek. Kies voor een top-down benadering en begin met het optimaliseren van de meest populaire producten.

Productvarianten
Een van de vragen die ons veel wordt gesteld is wat we in hemelsnaam moeten doen met productvarianten. Hiermee bedoelen we verschillende stijlen, maten, kleuren en modellen van één product. Als het klikken tussen deze verschillende opties een nieuwe URL genereert voor elke variant, dan kom je een aantal serieuze dubbele inhoud en problemen met trefwoord kannibalisatie tegen.

Dus wat is de oplossing? De beste aanpak is om opties weer te geven waarbij de gebruiker de kleur, de grootte of het model kan veranderen, maar zonder dat de URL in het proces verandert. De uitzondering hierop zou zijn als verschillende kleuren of andere variabelen cruciaal zijn voor het product en apart in de SERP’s zullen worden gerangschikt.

Uiteindelijk wil je echter niet dat deze pagina’s met elkaar concurreren. Als je verschillende productvarianten hebt, dan moet je de volgende zijn

Vertaald met www.DeepL.com/Translator

https://ralfvanveen.com